zaterdag 18 mei 2019

De oostkust van Florida

We zijn in Florida aangekomen, maar voordat we naar de kust gaan bezoeken we het Ocala National Forrest. Een natuurgebied waar we wandelen en zwemmen/snorkelen in één van de vele heldere waterbronnen. Één ding waar ze hier in florida voor waarschuwen is dat overal waar water is ook krokodillen kunnen zijn. De Ranger steld ons gerust dat de krokodillen niet van dit "koude" bron water houden.

Toch even goed kijken voor je er inspringt, en ja hoorm we zien er ééntje liggen zonnen op een boomstam.

We zijn niet bang en gaan toch even snorkelen. Veel vis bij de bronnen (daar waar het heldere water uit de grond). even later zien we dat de krokodil niet meer aan het zonnen is...

We overnachten in Daytona Beach, en ons balkon zit in de aanvliegroute van de Pelikanen.

In Daytona mag je de auto ook op het strand parkeren. Niet dat dat voordeliger is hoor ($20), maar wel leuk.

Sjaak wil ook wel even uitproberen, maar het wordt inmiddels hoogwater en dan is het (als je geen 4x4 hebt zoals wij) wat listig. Een mercedes is te laat, hij staat tot z'n assen vast en ze krijgen 'm er niet meer uit, ook de Reddings brigade lukt het niet. 's Avonds een lekker visje gegeten op de (Daytona) Pier.

Het is de volgende morgen maar een klein stukje rijden naar het schiereiland Cape Canaveral. Hiervandaan zijn en werden vanaf 1957 de Apollo raketten en later de Space Shuttle door NASA gelanceerd. Nu zijn het andere (commerciele) bedrijven (zoals Boeing, Amazon en Elon Musk met SpaceX) die samen met NASA raketten de ruimte in schieten.

We bezoeken het Kennedy Space Center. Het is (gelukkig) op schoolbusladingen kinderen na, niet zo druk. Erg gaaf en indrukwekkend om te zien allemaal, zoals : Alles over de apollo vluchten en een echte (110 meter lange) Saturnus 5 Raket. Overal veel uitleg en orginele beelden over dit stukje ruimte historie. We kunnen ons nog wel herrinneren dat we vroeger op mochten blijven om de lancering van de Apollo live op TV te zien. Als we later buiten en Sjaak z'n zonnebril op wil zetten, blijkt het een 3D bril te zijn (verkeerde ingeleverd haha, maar kwam goed)

Alles over het Space Shuttels (inclusief Shuttle Launch Experience voor de diehards ;) )

Een tour langs de (160 meter hoge) Hal waar de raketten in elkaar worden gezet, en langs alle Lanceer platformen.

We zien ook de Falcon 9-raket van SpaceX staan die die avond gelanceerd zal worden.

De lancering van de Raket vanavond is gecanceld (te veel wind) Jammer, we hadden vanaf het Cocoa Beach strand de lancering mooi kunnen zien. We gaan verder langs de kust overnachten aan het strand van Fort lauderdale.

en bezoeken Miamy. Mooi hoor de palmbomen en het lekkere weer, en al die (vaak bijzondere) Amerikanen die hier, mooie Hotels enorme Luxe Jachten en Cruiseboten. Maar er gaat toch niets boven de  BOULEVARD van Scheveningen vinden we.

Maar misschien kwam het ook een beetje door al het zeerwier op het strand en in het water.

Als we even lekker op het strand van South Beach zitten, worden er een spontane protest actie georganiseerd tegen olieboringen langs de kust, of we even willen aansluiten (wel lachten, het land wat de meeste olie verbruikt, en bijna iedereen in een grote bak rijd) nou wij maken wel een Panoramafoto vam jullie.

We verlaten Miamy, morgen gaan we naar de Evergaldes.